kolmapäev, november 25, 2009

Sellest, kuidas ma pliiatseid ei tahtnud..

Avastasin eile, et mul on Apollo 500 kr kinkekaart, millel veel vaid mõned päevad aegumiseni jäänud. Lippasin siis poodi ja valisin kaks raamatut. Sõrmuste sarja teise raamatu (eestistamata nimedega versioon!) ja ühe William Gibsoni raamatu. Summa kokku 450 kr.

Müüjale ei andnud kuidagi rahu, et ma tahan 50 krooni "raisku" lasta. Ma küll kinnitasin talle, et mul ei ole midagi selle vastu kui Apollo selle raha saab. Aga ma pidin sel teemal pikemalt suhtlema:

Jah, ma tean et see on 50 krooni.
Ei, ma ei soovi taskumärkmikku.
Ei, ma ei soovi ka pliiatseid. Las ta jääb.
Ei, ma ei soovi kalendreid.
Jah, ma tean, et 50 krooni on suur raha. Sellegipooest.
Jah, tõesti ei soovi kirjatarbeid.
Ajakirju ? Aagh, hea küll, teil "Tarkade klubi" on ?
Jah, ma tean, et 5 krooni jääb üle.
Ei, ma ei soovi tindipliiatsit.

Aega võttis, aga ma sain oma kaks raamatut kätte. Läbitud situatsioon oli pisut tüütu, kuid huvitav sellegipoolest - ettevõte pingutab kõigest hingest, et loobuda väikesest lisakasumist ja püüda anda kliendile maksimaalse kasu. Omamoodi armas ja julgustav, hoolimata sellest, et nende ja minu nägemus kasust oli pisut erinev.

Paraku mul oli tõesti sellest 50 kroonist üsna ükskõik. Selle eest ei näinud olevat võimalik saada ühtegi raamatut, mida ma oleks tol hetkel tahtnud. Need, mida ma oleks tahtud, oleks nõudnud lisaraha ja seda lisaraha ma oleks hea meelega kasutanud raamatute ostmiseks mõnel teisel päeval. Raamatute ostmine ei ole minu jaoks vaid raamatu kojutoomine, vaid sündmus. Sündmus, mis teeb tuju paremaks, sest ma tunnen kuidas head asjad tulevad haardeulatusse ja avardavad mu võimalusi sobival hetkel tundideks (paremal juhul päevadeks) "ära kaduda". Kaks raamatut korraga osta on juba tuju laristamine.

Pealegi, on nõme klammerduda ja väärtustada elukvaliteeti mittemõjutavat rahasummat rohkem kui tunnet, et mis mul on, on piisav. Ma ei vaja rohkem asju lihtsalt selle pärast, et nende saamine on võimalik. Oluline pole mitte asjade hulk, vaid see, et need oleksid õiged ja head.

Sildid: