laupäev, oktoober 04, 2008

Sellest lahterdamisest: let-it-happen vs make-it-happen..

Tegelegem täna taas joonetõmbamisega ja inimeste lahterdamisega. Joon olgu selline ilus ja valge, piisavalt lai, et keegi saaks ka pisut joone peal tolkneda..
Joonest vasakul (*trummipõrin*) - "let it happen"-inimesed ja paremal (*trummipõrin*) - "make it happen"-inimesed.

Mõlemal poolel on kahtlemata hea olla. Joonest vasakul olevad inimesed on rahul, sest nad ei vastuta mitte millegi eest. Saatus lihtsalt viskab neile asju näkku: enamasti halbu, vahel häid. Need, kes on paremal pool joont on rahul, sest nad enamasti saavad, mida nad tahavad või vähemalt veenduvad, et nad tegelikult ei tahagi seda piisavalt (sest muidu oleks nad ju rohkem pingutanud)..

Nukker on aga siis, kui inimesed, kes hinges kuuluvad paremale poolt joont, käituvad mõnes küsimuses nagu nad oleksid vasakul pool. Põhjuseks näiteks mõni ebamäärane komme, "reegel" või "ühiskonna tava" - suvaline põhjendamatu traditsiooniprintsiip. Neile jääb siis ju alati üles küsimused: "millest ma olen loobunud tänu sellele reeglile? " ja "Kas tõesti olen ma selle reegli järgimisest rohkem võitnud kui kaotanud ?".

Üks minu imelistest omadustest (märgake palun kerget iroonianooti) on paraku see, et ma ärritun, kui ma näen ilmselget ebapraktilisust ja (ilmselt oma saamatuse tõttu) ei suuda inimesi veenda nähtu puudujääkides. Reegel, mille kehtimise ainus kasu ja eesmärk on traditsiooniprintsiip, peaks olema hoopis soovitus. Soovitusi teatavasti võib eirata .. Ebapraktilised "reeglid" aga toovad paratamatult kaasa elamise tundmatu kuju ja otstarbega karbis. Jah, seal saab elada! Aga on seda vaja ?!

Kui ma suureks saan, siis ma õpin vähem küsima "miks?" ja "mis on tegelikult oluline?". Mul on tunne, et see teeks leppimise nende karpidega kergemaks.

Ahjaa, olulistes asjades olen ma mitme sammu jagu "make it happen" poole peal .. Väheolulistes asjades tolknen joonel. Piisavalt hea koht olemiseks: mõlemad äärmused on minust kaugel..

soundtrack: Placebo - Pierrot the clown

Sildid:

12 Comments:

Blogger Parmupillipiiga said...

Küsimine "miks?" ja "mis on tegelikult oluline?" teevadki ju "let it happen" - inimestest "make it happen" - inimesed. Juhuks kui veel mõne peale ärritud, soovitan neile näiteks Peep Vainu uut raamatut tutvustada. Sattus kätte ja tundub selline päris sütitav.

5/10/08 11:23  
Blogger Dee said...

Aga ehk ei olegi need ''let-it-happen'' inimesed nii kaugel teiselpool. Ehk peavad ka nemad mõningaid asju väheolulisteks ning eelistavad joonel kõndida, olles Sinuga samal arvamusel..

5/10/08 19:24  
Blogger Imre said...

To Riina: minu arvates võivad mõlema poole esindajad neid küsimusi küsida. Suisa analüüsidagi. Järeldused vastustest on lihtsalt erinevad.

hmm. Peep vainu raamat sütitab ärritajaid? :D Such fun, kütame ilma soojaks.

To D: loomulikult. Leidub nii radikaale, kui ka ebamäärasemaid ei-liha-ei-kala isendeid. Like me: valin positsiooni joone suhtes vastavalt situatsioonile (ja tegelikult krt teab veel millele).

5/10/08 21:10  
Blogger Parmupillipiiga said...

Tõesti, mõtlesin ka pigem seda, mida erinevat tüüpi inimesed oma vastustega peale hakkavad.
(Ja siis veel, et mis vigised? Miks ma ei või sellist sõna kasutada ja nii arvata?)

7/10/08 12:46  
Blogger meRilin K said...

oh, mis keerulisi probleeme veeretab elu meile ette.. ;)

aga kui siin juba sildistamisega tegeletakse, siis neid ei-liha-ei-kala lükata-tõugata isendeid võiks ehk koondada ühisnimetajaga "let them make you happen".

11/10/08 00:54  
Blogger Imre said...

to Riina:
Kõik sõnad ja arvamused on sinu päralt kasutada ja arvata ;) mina ei keela midagi. In general olen suisa sinuga nõus :)

To Merilin:
Ei-liha-ei-kala ei ole antud juhul ju sama, mis lükata-tõugata :S
Pealegi, mulle näib, et sinu pakutud uus kategooria (või tähistus, misiganes) tähendab midagi muud - "make you happen"?
Mõtlesid ehk midagi sarnast sellele kohmakale asjale:
"let then make you make it happen" ? Kui jah, siis ma usun, et see on samaväärne lihtsa "let it happen"-hulgaga.

"let it happen"-inimesed ei ole surnud või muul moel mittereageerivad inimesed, vaid lihtsalt inimesed, kes kipuvad vältima initsiatiivi ja seeläbi vastutust:P

11/10/08 13:48  
Blogger meRilin K said...

To Imre: kui sa mõtlesid, et mina mõtlesin "let theM make you make it happen", siis olen nõus, aga sellega, et see on samaväärne lihtsalt "make it happen" inimestega ei nõustu. Aeg-ajalt suudab väljast tulev motivatsioon inimesi sütitada (kui eelpoolkõnelejate sõnavara kasutada) tegema asju, mida nad ehk niisama ei julgeks kas nii põhalikult või suures mahus ette võtta..

11/10/08 13:56  
Blogger meRilin K said...

oops, trüikaks.. sellega ei nõustu, et
"let theM make you make it happen" võiks samaväärne olla "let it happen" inimestega

11/10/08 14:00  
Blogger Imre said...

Your choice, ma jään eriarvamusele.

Lihtsalt näiteks:
Kui vettevisatu hakkab ujuma, siis see ei tähenda, et ta oleks ujumise põhjustanud. Ta lihtsalt püüab ilmse ebamugavuse vältimiseks olukorrale reageerida - otsustab uppumise vältimiseks ujuma. "let-it-happen"-roll ei tähenda lollust või reageerimisvõimetust. Alternatiivsed käitumismudelid on lihtsalt ilmselgelt halvemad (näiteks uppumine). "Make-it-happen"-roll on antud situatsioonis ikkagi vetteviskajal.

Tegelikult on see üsna tühi pläkutamine: siit ei selgu ei midagi head, vajalikku ega huvitavat. Nimetagem lahterdamise selleks korraks lõpetatuks ..

11/10/08 14:20  
Blogger Dee said...

Haah!

12/10/08 14:31  
Blogger Eva Labotkin said...

Sattusin siin üle hulga aja lugema ja ei saand kohe mitte vaiki olla!

Pakun välja veel paar toredat võimalust inimeste lahterdamiseks:

1) inimesed, kes lahterdavad inimesi, ja need, kes seda ei tee;

2) inimesed, kes tegelevad oma probleemidega, ja need, kes tegelevad teiste probleemidega (enda omi ignoreerides).

Jõudu tööle ja mõelgem "kastist/lahtrist väljaspool". (Seda Peepvain ostaks!)

13/10/08 22:33  
Blogger Imre said...

hAitäh, neiu porgend, et sa tulid meile siia ka oma lahtreid näitama. True nagu alati ;)

btw, inimesed, pidage hoogu! Ma hakkan ennast nii juba populaarsena tundma.

14/10/08 00:07  

Postita kommentaar

<< Home